Werkt een laadpas voor een elektrische auto overal?

De meeste gerenommeerde laadpassen werken door heel Nederland en bij iedere laadpaal, denk aan E-Flux, Shell, ANWB, New Motion en Engie. Gaat u naar het buitenland? Dan is het wijs om voorafgaand te controleren hoe de dekking van uw laadpas in het buitenland is. Indien nodig kunt u dan nog een andere laadpas aanvragen met voldoende dekking in het betreffende land. Sowieso is het verstandig wanneer u afreist naar het buitenland om vooraf te bekijken hoeveel laadpalen u tegenkomt. Dit kan bijvoorbeeld via de ANWB routeplannen voor elektrische auto’s. De laadpaaldichtheid is in Nederland vrij hoog wanneer men dit vergelijkt met sommige andere landen.

Zitten er kosten verbonden aan een laadpas voor een elektrische auto?

Een laadpas kun t u vaak gratis aanvragen of aanvragen met een abonnementsvorm. Kiest u voor de gratis laadpas? Dan betaalt u vaak een starttarief (circa € 0,30 per laadsessie) bovenop de geladen stroom. Kiest u voor een abonnement? Dan betaalt u een maandelijks bedrag, vaak is dat lager dan € 5,00 per maand. Ook betaalt u dan geen starttarief per laadsessie, maar betaalt u alleen de geladen stroom. Wanneer u vaak bij openbare laadpalen laadt, is een abonnement voordeliger dan een gratis laadpas.

Wat kost het opladen van uw elektrische auto?

Eén van de meest gestelde vragen blijft toch wel wat het opladen van de elektrische auto nu eigenlijk kost. En dat is een begrijpelijke vraag. Bij het tanken van benzine staat de prijs groot op een bord, bij het laden van een elektrische auto is dat niet het geval. Vaak moet u in de app kijken van de aanbieder om te achterhalen wat u betaalt per geladen kWh. Om antwoord te geven op de vraag wat het opladen van een elektrische auto kost, maken we onderscheid tussen thuis laden, openbaar laden en op de zaak laden.

Dit kost het om thuis uw elektrische auto op te laden

Wanneer u ervoor kiest om uw elektrische auto thuis op te laden, betaalt u circa € 0,23 per geladen kWh. Dit is het gemiddelde energietarief voor stroom. Wel dient u dan een éénmalige investering te doen in een laadpaal voor thuis, dit gaat om circa € 600 – € 1.500. De hoogte van de investering is volledig afhankelijk van uw wensen. Houd er ook rekening mee dat er mogelijk nog aanpassingen in de meterkast moeten worden gemaakt alvorens u de elektrische auto thuis kunt opladen. Een eigen laadpaal biedt een enorm gemak. Heeft u zonnepanelen op het dak liggen? Dan wordt laden wel heel voordelig. Dan betaalt u namelijk geen € 0,23 per geladen kWh, maar wekt u de stroom zelf gratis op!

Dit kost het om openbaar uw elektrische auto op te laden

Laadt u uw elektrische auto in de wijk of onderweg op? Een openbare laadpaal hanteert vaak een tarief tussen de € 0,30 en € 0,35 per kWh geladen stroom. Wilt u snelladen zodat uw elektrische auto binnen een half uurtje weer 80% vol is? Reken dan op het dubbele tarief. Laadt u uw elektrische auto op bij bijvoorbeeld de Lidl? Dan is laden gratis. Er zijn diverse bedrijven met een duurzame missie die het opladen van de elektrische auto gratis aanbieden.

Dit kost het om uw elektrische auto op de zaak op te laden

De kosten om de elektrische auto op te laden bij bijvoorbeeld uw werkgever kunnen we minder transparant maken. De eigenaar van de laadpaal bepaalt namelijk zelf tegen welk tarief de stroom verkocht wordt. Vele bedrijven bieden dit kosteloos aan als service naar bezoekers en medewerkers, maar de keuze kan ook gemaakt worden om hier een tarief naar keuze voor te rekenen. Wat u betaalt per geladen kWh is dus volledig afhankelijk van het bedrijf waar u laadt.

Tot slot; altijd voordeliger dan een benzine- of dieselauto

Waar u ook kiest om uw elektrische auto op te laden, een elektrische auto is per kilometer altijd voordeliger dan een benzine- of dieselauto. Helemaal weten hoe dit zit? Lees onze blog met de vergelijking tussen een benzine- of dieselauto versus een elektrische auto.