autofabrikanten gaan voor elektrisch

De autofabrikanten geloven in elektrisch rijden, dat is duidelijk. Bijna ieder nieuw model wat op de markt komt is elektrisch of hybride. Nemen we een kijkje in de doelstellingen van enkele autofabrikanten, dan zien we het volgende;

  • Jaguar wil al vanaf 2025 geen auto’s met brandstofmotoren meer aanbieden.
  • Volkswagen wil in 2030 70% van het assortiment elektrisch hebben gemaakt.
  • Nissan wil in 2030 dat iedere auto die zij aanbieden een stekker heeft. Dit kunnen zowel elektrische- als hybride auto’s zijn.
  • Volvo en Ford willen vanaf 2030 geen auto’s met brandstofmotoren meer verkopen.
  • In het regeerakkoord staat over elektrisch vervoer dat ernaar gestreefd wordt dat uiterlijk 2030 alle nieuwe auto’s emmissieloos zijn.

Maar, zijn de Nederlanders daar al klaar voor? Circa 26% van de Nederlanders overweegt binnen nu en vijf jaar een elektrische auto te kopen. De voornaamste reden om dat niet te doen is de aanschafprijs in combinatie met de actieradius van de auto. Daar zijn de autofabrikanten al hard mee bezig. Met alle nieuwe elektrische modellen op komst, moeten er op korte termijn ook meer elektrische auto’s op de markt gaan komen in een toegankelijkere prijsklasse en met een grotere actieradius.

Voldoende laadpalen voor iedereen?

Daarnaast is er ook angst voor de (on)beschikbaarheid van laadpalen. En dat is een groter vraagstuk. Om dit op te lossen zijn er nog grote stappen te zetten in de infrastructuur. Op dit moment loopt de groei van het aantal laadpunten namelijk niet gelijk aan de groei van het aantal elektrische auto’s. De zekerheid om altijd te kunnen opladen neemt daarmee af. Bovendien is laden op de eigen oprit niet altijd mogelijk. Zijn er in dat geval wel genoeg laadpunten in de wijk, op de zaak, onderweg of op een vakantieadres?

Ga voor duurzaam en voordelig met een ev

Gelukkig zien de Nederlandse bestuurders ook redenen om juist wél elektrisch te gaan rijden. Met stip op één; een bijdrage leveren aan het milieu. Gevolgd door de voordelige aard van elektrisch rijden en het toekomstbestendige beeld. Zo liggen de gemiddelde kosten van een elektrische auto op 1,5 cent per kilometer. Ter vergelijking; een diesel auto kost gemiddeld 8 cent per kilometer en een benzine auto zelfs 14 cent. Bovendien verwacht men comfortabele rijeigenschappen van een elektrische auto.

Regelgeving stimuleert elektrisch rijden

Maar, of Nederland het nu ziet zitten of niet. We zullen eraan moeten geloven, vooral op zakelijk gebied. Vanaf 2025 zijn er dertig steden in Nederland die alleen nog toegankelijk zullen zijn voor emissievrij bedrijfsvervoer. En zet u een nieuw bedrijfspand neer? Vanaf dit jaar moet er minimaal één laadpunt per tien parkeerplaatsen aanwezig zijn. Ook de parkeergarages moeten vanaf 2025 één laadpunt per twintig parkeerplaatsen hebben en in 2030 zelf één laadpunt per tien parkeerplaatsen.

Laadpaal bij u thuis?

Gaat u binnenkort elektrisch rijden en zoekt u een laadpaal voor thuis? Of wilt u laadpalen aanbieden bij uw bedrijfspand? De Saman Groep ontzorgt u van advies tot installatie met de beste laadoplossingen. Vraag een vrijblijvende offerte aan en ontdek de mogelijkheden.

Vrijblijvende offerte aanvragen