Van zakelijk naar particulier

Een aantal jaren geleden werden volledig elektrische auto’s voornamelijk gekozen door zakelijke rijders. Wanneer je een elektrische auto leasede, betaalde je slechts 4% bijtelling. Waar dit voor een benzineauto nog 22% was. Over dit voordeel hoefden veel zakelijke rijders niet lang na te denken. Echter betaal je vanaf 2022 al 16% bijtelling voor een elektrische auto en is het percentage voor een benzineauto onveranderd. Hiermee neemt het financiële voordeel voor de elektrische auto fors af voor de zakelijke rijder. Het gevaar ligt op de loer dat men volgend jaar minder snel kiest voor een elektrische auto als leaseauto.

De vraag naar elektrische auto’s bij de particuliere rijder neemt echter toe. Dit komt mede door het groeiende aanbod in elektrische auto’s. Steeds meer fabrikanten maken de keuze om ook een voordeligere elektrische auto te produceren. Dankzij deze betaalbare instapmodellen en occasions is de particulier steeds enthousiaster. Sowieso betaal je tot 2025 geen wegenbelasting, maar ook geniet je van lagere kosten per kilometer en minder onderhoud. Bovendien krijg je als particulier subsidie op de aankoop van een volledig elektrische occasion. Het aanbod in occasions is nog groeiende. De verwachting is dat dit aanbod rond 2025 vele malen groter zal zijn. De interesse in elektrische auto’s zou dan ook toe moeten nemen onder de particulieren.

Wat vindt Nederland; wel of niet elektrisch rijden?

In de ‘elektrisch rijden monitor’ onderzoekt de ANWB ieder jaar hoe het gaat met de elektrische auto en wat de bevolking daarvan vindt. Er zijn ook dit jaar weer veel bestuurders overgestapt op een elektrische auto. De allerbelangrijkste reden hiervoor is nog steeds het milieu, zo geeft 51% aan. Daarna volgen de nummer twee en drie, namelijk nooit meer tanken en de lage kosten per kilometer. Ten slotte noemt men ook de comfortabele rijeigenschappen van een elektrische auto en wil men voorbereid zijn op de toekomst. Allemaal zeer begrijpelijke en terechte punten. Echter, er is ook een groep die elektrisch rijden niet ziet zitten. Hoe komt dat en wat vinden zij?

Meer dan de helft van de ondervraagden vindt een elektrische auto te duur in aanschaf. Gelukkig springen de fabrikanten in op dit bezwaar met goedkopere modellen. Ook komen er steeds meer occasions op de markt. Het daarop volgende bezwaar is de twijfel of de actieradius wel voldoende is. De actieradius van elektrische auto’s stijgt ieder jaar. In 2017 reden we gemiddeld nog 172km op een volle accu, anno 2021 is dit al 333km. Toch blijft dit een opmerkelijke angst, omdat de actieradius de gemiddelde lengte van een autorit makkelijk dekt. Wellicht heeft de wens voor een grote actieradius te maken met het volgende punt. Men maakt zich namelijk zorgen over de laadpalen, ruim een kwart denkt dat er te weinig openbare laadpalen zijn en een vijfde geeft aan dat er voor hen helemaal geen mogelijkheid is om te laden.

Geen mogelijkheid om te laden?

Eigenlijk moet er altijd wel een mogelijkheid zijn, of kunnen komen, om jouw elektrische auto op te laden. Heb je een eigen oprit, is dit meestal geen groot vraagstuk. Met een laadstation op eigen oprit beschik je over groot gemak. Echter, lang niet iedereen beschikt over een eigen oprit. Een andere optie is om de auto bij je werkgever op te laden, veel werkgevers beschikken over één of meerdere laadoplossingen op eigen terrein. Uiteraard is het ook mogelijk om een laadpaal aan te vragen voor bij jou in de wijk. Via ons partnerschap ladeninzuidwest.nl helpen we je met iedere laadvraag verder.