Subsidie elektrische auto was in 2021 een groot succes

De subsidie op elektrische nieuwe auto’s en occasions ging in 2021 zo hard, dat de overheid besloot om in 2022 minder subsidie te verstrekken. Hoor je dat nu goed? Ja, inderdaad. De overheid ziet zo’n sterke groei in het aantal elektrische auto’s dat ze verwachten dat men ook met minder subsidie wel overstag gaat om elektrisch te rijden. In 2025 stopt de subsidie op de aanschaf van elektrische auto’s zelfs helemaal.

Particuliere aankoopsubsidie in 2022

Hoe was het in 2021 als particuliere rijder? Kocht je een nieuwe elektrische auto, dan kon je rekenen op € 4.000 subsidie. Kocht je een elektrische occasion? Dan was er een subsidie van € 2.000 beschikbaar.

Waar mag je op rekenen in 2022? Bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto ontvang je in 2022 nog € 3.350 subsidie, met het vooruitzicht dat de overheid dit bedrag ieder jaar verder afbouwt. Bij aanschaf van een occasion blijft het subsidiebedrag voorlopig nog wel € 2.000.

Er is nog wel iets positiefs: je betaalt met een elektrische auto namelijk nog steeds geen wegenbelasting.

Zakelijke bijtelling elektrische auto in 2022

Hoe zit het voor de zakelijke rijder? In 2021 betaal je 12% bijtelling over de eerste € 40.000 van de catalogusprijs van de auto. Voor alles boven dit bedrag betaal je de reguliere 22% bijtelling.

In 2022 betaal je al 16% bijtelling over de eerste € 35.000 van de catalogusprijs. Boven dit bedrag betaal je dan de reguliere 22% bijtelling. Ook dit voordeel wordt ieder jaar verder afgebouwd.

Hoe nu verder?

Hoe het er in de toekomst verder uit komt te zien weet eigenlijk niemand. De afgelopen Prinsjesdag zijn de regelingen ten slotte ook weer bijgesteld ten opzichte van het oorspronkelijke plan. Er zijn natuurlijk veel meer redenen om elektrisch te gaan rijden. Het financiële aspect is zeker niet het belangrijkste. Lees in deze blog waarom je elektrisch zou moeten gaan rijden!