Het verhaal van Leander Chatoui, Projectleider Technische Dienst Rotterdam The Hague Airport

Leander Chatoui, Projectleider Technische Dienst Rotterdam The Hague Airport 8

 

 

Een bijzonder project bij een bijzonder bedrijf! Leander Chatoui Junior Projectleider Technische Dienst begeleidde de drie duurzame projecten. We stelden hem wat vragen over de samenwerking met Saman Groep, de visie van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) op duurzaamheid en het verloop van de projecten.

 

Hoe is de samenwerking met Saman Groep verlopen? Zijn jullie tevreden?

Leander Chatoui: “Niet alleen de kwaliteit van het werk was netjes, ook de communicatie vanuit kantoor en zeker vanuit de monteurs was goed. Als luchthaven heb je te maken met veel regels, procedures en wetgeving om o.a. de veiligheid van passagiers te blijven waarborgen. Het is voor ons essentieel wanneer er een verandering plaatsvindt in de planning of werkwijze dat we van te voren worden ingelicht, zodat we daarop kunnen inspringen. De monteurs begrepen dit en waren zeer accuraat en betrokken. Dit was voor ons een groot voordeel. Ook de communicatie en  informatievoorziening voor en rond het project verliep goed. We hebben een prima samenwerking gehad!”

 

In 2018 werd in het derde project de nieuwe bagagehal voorzien van 880 zonnepanelen. Kan de  bagagesorteermachine op deze duurzame stroom functioneren?
“Ja, dat kan! De stroom die uit dit derde project wordt opgewekt, wordt gebruikt voor de aansturing van de bagagesorteermachine. Het kan zelfs zijn dat er stroom ‘over is’, op dat moment wordt de stroom geleid naar andere stations op het terrein; bijvoorbeeld de verlichting op en rond de landingsbaan.”

 

Waar dienen de omvormers voor?
“In totaal zijn 23 omvormers geplaatst.  De zonnepanelen vangen geen direct bruikbare stroom op, deze moet eerst bewerkt worden. Dat doen de omvormers. De gelijkstroom, die van de panelen komt, wordt door de omvormers omgezet naar wisselstroom. Met deze duurzame bruikbare wisselstroom kan bijvoorbeeld de bagagesorteermachine gevoed worden en zijn werk doen.”

 

Wat wordt met de duurzame stroom gedaan van de eerste twee projecten? En, welke installaties worden daarmee aangestuurd op het terrein?
“De stroom uit de eerste twee projecten wordt gebruikt voor de stroomvoorziening in de terminal. Met deze 1.743 panelen kunnen we de technische voorziening voeden.”

 

Wat is de visie van RTHA op het gebied van verduurzaming?
“De afgelopen jaren hebben wij ons eerst gefocust op de besparende maatregelen: we hebben als eerste isolatie aangebracht, waar het kan wordt gebruik gemaakt van led verlichting en we hebben voor de terminal een installatie geïnstalleerd voor warmte/koude opslag. Hierdoor hebben we ons goed voorbereid om ook opwekkende maatregelen te kunnen nemen. In dit geval de zonnepanelen projecten.“

 

Hoe duurzaam is Rotterdam The Hague Airport?
“Aan het eind van het jaar, als alle technische voorzieningen zijn ingeregeld, voorziet RTHA zichzelf voor 22% van haar totale benodigde stroom duurzaam. Bij RTHA  staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Een van de strategische doelstellingen is dan ook het bereiken van volledige zelfvoorziening in elektriciteit in 2025. De 22% draagt dus al flink bij aan de doelstelling”, concludeert Leander Chatoui.

 

Leander Chatoui, Projectleider Technische Dienst Rotterdam The Hague Airport 1 Leander Chatoui, Projectleider Technische Dienst Rotterdam The Hague Airport Leander Chatoui, Projectleider Technische Dienst Rotterdam The Hague Airport 3